Huurprijs

De huurprijs die u betaalt voor uw woning is opgebouwd uit twee delen: de netto huurprijs en het voorschot voor de servicekosten. Samen vormen ze de bruto huurprijs en dus het bedrag dat u maandelijks aan ons betaalt.


Netto huurprijs en het puntensysteem

De netto huurprijs wordt vastgesteld op basis van de kwaliteit van uw woning. Wij hanteren daarvoor het WWS-puntensysteem zoals het door de overheid is vastgesteld. Uw woning is beoordeeld op basis van de volgende punten:

  • Oppervlakte van de vertrekken/kamers (kamers, keuken, badkamer en doucheruimte)
  • Oppervlakte van overige ruimten (bijkeuken, berging, zolders, garages)
  • Verwarmde vertrekken
  • Energieprestatie/energielabel
  • Keuken (lengte van het aanrecht en de extra kwaliteit van de keuken en/of de afwerking)
  • Sanitair (aanwezigheid van toilet, wastafels, douches, baden, of bad/douches)
  • Woonvoorzieningen voor gehandicapten
  • Privé-buitenruimten (denk aan tuin of balkon)
  • WOZ-waarde (waarde op basis van gegevens over de grond en het gebouw)
  • Eventuele bijzondere voorzieningen

Voor ieder puntenaantal is er een bepaalde maximale huurprijs. Hoe meer punten uw woning heeft, hoe meer wij als maximale netto huurprijs mogen vragen. Over het algemeen valt de netto-huurprijs onder die maximale prijs. Wij vragen gemiddeld ongeveer 70% van de maximale netto-huurprijs. U kunt zelf de punten van uw woning tellen via de site van de huurcommissie.

Tel zelf de punten van uw woning


Geliberaliseerde/ vrije sector huur

Vanaf een bepaalde bovengrens geldt het puntensysteem niet meer. Dit betekent dat er geen maximale netto huurprijs is voor deze woningen en dat de huurverhogingen niet meer gebonden zijn aan regels. Deze bovengrens verandert jaarlijks en is voorlopig vastgesteld op een netto huurprijs van € 710,68 (vanaf 1 januari 2016) voor het moment waarop u in de woning kwam wonen.


Servicekosten

De servicekosten bestaan uit alle collectieve kosten voor services die wij leveren. Woont u bijvoorbeeld in een flat, dan vallen de kosten voor de gemeenschappelijke verlichting of de schoonmaak van het trappenhuis onder de servicekosten. We brengen dit in rekening door een voorschot en brengen nooit meer in rekening dan de werkelijke kosten. 

U ontvangt over het algemeen op 1 juli een jaarlijks overzicht van de daadwerkelijke kosten en krijgt dan eventueel geld terug of betaalt wat extra als het voorschot te hoog of te laag was. Als er een groot verschil is tussen het voorschot en de daadwerkelijke kosten, kan het incidenteel voorkomen dat de voorschotten aangepast worden. Over het algemeen gebeurt dat op 1 juli of 1 januari, maar het kan voorkomen dat het ook in andere maanden gebeurt, zodat u niet onverwacht met hoge extra kosten te maken krijgt.


Stookkosten

Wanneer er gemeenschappelijke meters zijn voor gas, water, en/of elektriciteit, dan vallen de kosten hiervoor ook onder de servicekosten. U betaalt dan het gemiddelde van het collectieve verbruik. Als gas, water en elektriciteit niet collectief geregeld worden (in bijvoorbeeld een woonhuis), dan zult u zelf gas, water en elektriciteit moeten betalen en vallen de kosten hiervoor dus niet onder de huurprijs.